Dat zei topman Victor Muller van Saabs nieuwe eigenaar Spyker Cars woensdag.

Of de auto er daadwerkelijk komt, hangt af van de economische omstandigheden,
partners en financiering, aldus Muller. Saab heeft ongeveer 300 miljoen
dollar nodig om een nieuw model te ontwikkelen.

Op dit moment heeft de onderneming financiering nodig om het nieuwe model te
gaan produceren, aangezien de bestaande gelden al een bestemming hebben.

"Dat is mijn baan voor de komende honderd dagen”, aldus de topman. Hij sprak
tegen dat Spyker in gesprek is met het Koreaanse Hyundai voor de levering
van het chassis van de nieuwe auto, maar wilde verder niets zeggen over de
gesprekken die het bedrijf voert.

Iconisch druppelvormig
Het nieuwe kleine automodel, de Saab 92, moet de iconische druppelvormige Saab
van zestig jaar geleden laten herleven. "De 92 moet de verbazingwekkendste,
vernuftigste en hoogwaardigste auto worden. Het moet onomstotelijk een Saab
zijn”, zei Muller.

Duur en klein
Het model is bedoeld voor de snel groeiende markt van duurdere kleine auto's,
waarop het de concurrentie moet aangaan met modellen als de Audi A1, de Fiat
500 en de Mini van BMW. De Saab 92 zal volgens Muller ,,ongeveer 10
procent'' duurder zijn dan de Mini.

Het nieuwe type kan op zijn vroegst in 2013 op de markt verschijnen. Het zou
het eerste model zijn dat volledig onder de vlag van Spyker wordt ontworpen
en geproduceerd.

Muller verbond de plannen voor de 92 niet aan het verkrijgen van een
beursnotering in Stockholm. ,,We zijn niet van plan op korte termijn
aandelen aan te bieden.''

Beurs
Eerder dit jaar werd er gezinspeeld op de beëindiging van de beursnotering in
Amsterdam, in ruil voor een notering op de Londense beurs. Uiteindelijk is
een notering in zowel Amsterdam als Stockholm volgens Muller echter
waarschijnlijker.

Lees ook:

Spyker rondt koop Britse deel Saab af

Productie Saab op schema

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl